Tuesday, July 22, 2008

To revive Proton, FIRE some of the executives!


I WAS so happy with calls made by a government’s minister for Proton to come up with an electric hybrid model as an alternative to save high costs on gas and fuel.

International Trade and Industry Minister Muhyiddin Yassin, in making such calls, also said Proton needs to hook up with a foreign company if it is to compete in the automotive industry.

"I don't think we need to be too nationalistic in supporting Proton without taking into consideration what the business is all about," he said Sunday.

I believe Dr Mahathir Mohamad, who mooted the ambitious national industrialization plan in the 80s, is a bit happy too although Proton, which was formed 25 years ago saw its market share slump over the years as it faced difficulties coping in a new deregulated market.

The government has urged it to forge a partnership with a foreign automaker to give it the expertise and economies of scale that it needs to survive, but talks with Volkswagen and General Motors have collapsed.

Muhyiddin recently said the National Automotive Policy which was introduced in 2006, will announce new initiatives later this year to support the domestic automotive industry. Just hope that Proton will be on the list.

Proton suffered a net loss of RM32.92 million for the nine months to December 2007 due to the issuance of so many import permits for foreign cars and its failure to introduce new models to the market.

As for now, the government should find ways to revive Proton and put it where it was during the late 80s and 90s. After all the effort by its founding fathers, we should keep the pride and not to let it go down the drain.

We must be drastic enough. Should there is a need to replace of remove some top executives, JUST FIRE them.

Apa.... takut ka?

12 comments:

si pitak said...

of course the govt is TAKUT to remove those unperforming executives, maybe they hold some interests for the govt officials.

knowing that proton has been suffering over the past few years, why didnt any action was taken to revive it?

they are not blind... just ignorance!

salmiah, penang said...

new hybrid?

how much will this car costs then?

feninlalat, ampang said...

FIRE! FIRE! FIRE!

meh sini, gua tolong firekan diorang ni.

tak berguna langsung. kepala je besar, otak kecik.

agaknya proton ini kilang kereta mainan ke apa!

bujai said...

feninlalat,

kalau diorang layan proton ni macam kilang mainan, nescaya dah lama jadi macam kilang kat prai itu... gulung tikar! harap2 tidak la

darzela, istana budaya said...

i agree with you. the best thing to do is for the government to sack everybody at the top, reshuffle proton management and replace them with a more capable team.

seeing proton registering losses after losses (while other makers chalked credible sales, is frustrating in the sense that we, the malaysians, were so proud of it then.

Hasbullah Pit said...

Aku optimis dengan proton.
http://hasbullahpit.blogspot.com/2008/07/proton-akan-maju.html

bujai said...

bro hasbullah pit,

aku pun... tapi biarlah dengan pentadbiran yang betul, visi yang baik dan olahan kepakaran yang membawa keuntungan.

kita tidak mahu melihat proton tersungkur semata-mata kerana keasyikan kita membawa masuk terlalu banyak kereta model asing, meluluskan terlalu banyak AP dan memalaysiakan rekaan asing.

proton mesti memiliki semuanya...

aku antara yang mula-mula ujipandu proton saga bersama rockybru...

sayang bro, kalau apa yang kita dah bina selama lebih dua dekad ni dibiarkan terlingkup begitu saja...

tabunguji, setapak said...

bro,
memang patut lembaga pengarah yang ada sekarang dipecat je.

dalam tempoh lima tahun ni, tak nampak apa pun perubahan dalam operasi proton.

orang lain buat kereta tapi untung. kita buat untuk rugi.

malacanang said...

bro, why must we fire them? BURN them!

lan-yee, hatyai said...

what we want to see is effort to prosper proton, increase its sale, keep its price at competitive levels with the others and make it affordable to every malaysians.

looking at the current economic situation, even the cheapest car on the road is far from the reach of the middle income group. dont talk about the low income

ex-DJ, damansara said...

i remember rockybru said in one of his postings, proton cars were once seen on roads in many countries but today... sob... sob

Patriot Selatan said...

Cakap senang. Buang kerja bukan solusi. Tapi pergantian eksekutif memang perkara biasa dalam dunia korporat.

Kena la ada programnya dan apa yang disasarkan.

1. Proton tak patut di urus macam satu agensi kerajaan. Perlu diurus seperti Petronas. Kerajaan perlu mengurangkan hakmilik saham ke tasa Proton dan meberi lebih kuasa kepada Lembaga Pengarah mengurus dan mentadbir Proton termasuklah dalam hal melantik dan mengganti personnel

2. Kena ada satu teknologi yang memberi kelebihan kepada Proton dan dikembangkan. Atau Proton boleh mengembangkan satu teknologi baru.

3. Kurangkan dependence kepada vendors. Buat anak syarikat sendiri yang boleh mengeluarkan parts.

4. Lantik orang luar yang berpengelaman dengan industri kereta sebagai CEO. Carilah ex-GM Motors ka, Ford ka, Mistcubishi ka atau Tata... lantik sebagai CEO dan benarkan dia bawa masuk orang yang dia percayai.

5. Gunalah apa saja kelebihan yang ada dari Lotus engineeing dan buat la kawan baik dengan syarikat kereta-kereta kecil yang lain.. Skoda, Yugo...

6. Lepaskan takrif cukai import masuk kenderaan lebih awal dan biarkan Proton bertanding dengan meritnya sendiri...

7. Proton sendiri kena la kempen dan promosi kereta mereka....